Alimentatia in sarcina si alaptare

13 Februarie 2014
 

erioadele de sarcina, respectiv alaptare, reprezinta un mare stres pentru organismul matern. Pentru a face fata cu bine acestei perioade este esential sa ai o alimentatie sanatoasa si echilibrata, in asa fel incat si tu si bebelusul sa beneficiati de necesarul optim de nutrienti.


Exista numeroase tabele cu necesarul de calorii, vitamine, oligoelemente necesare unui adult, in functie de inaltime si greutate, de tipul de viata pe care o duce etc. Totusi, gravidele si femeile care alapteaza au nevoi speciale din acest punct de vedere. Desi sintagma „trebuie sa mananci cat pentru doi” este exagerata, ea contine un sambure de adevar.


Alimentatia in timpul sarcinii si castigul ponderal

Castigul ponderal in timpul sarcinii influenteaza greutatea pe care o va avea copilul la nastere. Femeile cu un castig ponderal mediu in perioada sarcinii au mai putine probleme comparativ cu cele care se ingrasa prea mult sau care nu se ingrasa deloc.


Castigul ponderal normal in perioada sarcinii variaza in functie de indicele de masa corporala pe care il aveai inainte de a ramane insarcinata. Astfel, pentru femele cu IMC < 19 el este de 13-18 kg. Femeile cu IMC mediu (intre 19 si 24) ar trebui sa castige intre 11 si 16 kg, in timp ce femeile cu IMC > 25 nu ar trebui sa castige in greutate mai mult de 8 kg.


Nu doar numarul total de kilograme dobandite in sarcina conteaza, ci si ritmul in care se acumuleaza ele. Astfel, in primele 12 saptamani de sarcina castigul ponderal trebuie sa fie lent, iar el sa devina mai pronuntat in trimestrele 2 si 3, cand si fatul creste semnificativ.


Daca iei prea repede in greutate in orice perioada a sarcinii, iata cateva trucuri care te pot ajuta. Consuma lactate degresate si carne slaba, evita prajelile in favoarea prepararii alimentelor prin fierbere sau coacere, evita dulciurile. Este interzis orice tip de dieta pe perioada sarcinii!


Necesarul de calorii in sarcina este mai mare in trimestrele 2 si 3, cand si fatul creste rapid


Astfel, se considera ca ar fi necesara suplimentarea dietei normale cu aproximativ 300 de calorii pe zi. Nu te amagi insa: acesta este numarul de calorii pe care il contin 3 cesti de lapte degresat sau un sandvis cu ton. Asadar, nu e nevoie sa iei ad literam afirmatia ca mananci cat pentru doua persoane. De asemenea, acest necesar variaza mult si in functie de stilul tau de viata, daca esti o persoana activa sau sedentara. Este esential ca aceste calorii suplimentare sa provina din surse sanatoase.


Exista niste nutrienti speciali necesari in timpul sarcinii!

Exista tabele care indica necesarul de vitamine si minerale in functie de varsta, sex si alti parametri. Unele dintre acestea trebuie suplimentate in perioada sarcinii si alaptarii.


Acidul folic este una dintre substantele care trebuie suplimentate. Daca pentru femei un aport de 400 micrograme zilnic este suficient, in cazul sarcinii se recomanda cresterea la 600 micrograme, iar in perioada alaptarii un aport de 500 micrograme este suficient. Acidul folic este esential inainte si in timpul sarcinii, deoarece influenteaza diviziunea celulara si organogeneza care se petrece in primul trimestru de sarcina. Un consum de acid folic de minim 400 micrograme inainte de sarcina si de 600 micrograme in primul trimestru reduce semnificativ riscul de anomalii de dezvoltare. 


Printre sursele de acid folic se numara legumele cu frunze verzi, painea integrala, citricele, nucile, semintele, fasolea si mazarea uscate si lintea.


Calciul este necesar intr-o cantitate zilnica de 1000mg pe zi. Acesta nu se modifica semnificativ in perioada sarcinii si a alaptarii, dar trebuie sa tii seama sa nu depasesti o cantitate de 2500mg/zi. Daca in alimentatia ta nu exista suficient calciu, organismul va mobiliza calciul din oase pentru a asigura dezvoltarea fatului si desfasurarea proceselor metabolice. Cateva surse de calciu sunt iaurtul, laptele, branza, legumele cu frunze verzi, broccoli, pestele.


Proteinele sunt necesare in cantitate de 46g pe zi. In cazul femeilor insarcinate sau care alapteaza cantitatea creste la 71g pe zi. O alta metoda de calcul sustine ca necesarul de proteine ste de 1,1g proteine/zi in cazul femeilor care alapteaza sau care sunt insarcinate. Surse bune de proteine sunt carnea, pestele, nucile, ouale, fasolea, laptele, branza si iaurtul.


Fierul citeste mai mult...

Sursa Clubul Bebelusilor

 
Clasificare stire: Nutritie
Vezi stiri din categoria: Nutritie
Vezi articole din categoria: Nutritie
 
 
Acest site este detinut, administrat si mentinut de SC Blue Soft SRL, Distribuitor independent al produselor CaliVita® International. Distribuitorul independent mentionat mai inainte este singurul responsabil de continutul acestui site, iar Reteaua CaliVita® International si entitatile sale operatoare nu au nici o responsabilitate cu privire la acest site. Ne luam angajamentul sa va anuntam cand un produs nu mai este pe stoc sau o promotie este retrasa.

Pagina de internet www.farmamed.ro si detinatorul acesteia SC BLUE SOFT SRL nu comercializeaza produse ci doar promoveaza produse ale unor distribuitori autorizati, avand rolul doar de a prelua si retransmite catre acesti distribuitori comenzi on line. Drept urmare, farmamed.ro si SC BLUE SOFT SRL nu se fac raspunzatoare de eventuale deficiente aparute in livrarea comenzilor, continutul coletelor, provenienta sau calitatea produselor, acestea revenind in sarcina exclusiva a distribuitorilor autorizati al produselor respective.