Dieta mediteraneana

18 Noiembrie 2013
 

Tinandu-se cont de cercetarile in nutritie si epidemiologie dar si de studiile experimentale, in anul 1993 se elaboreaza Piramida Dietei Mediteraneene, cunoscuta ca fiind si “standardul de aur” al modului de hranire corect care ne ajuta sa traim sanatos o perioada indelungata. Aceasta Piramida a fost dezvoltata la Conferinta Nationala din Cambridge (Massachuttes) pe baza dietei tarilor mediteraneene, participantii fiind: Biroul European al Organizatiei Mondiale a Sanatatii, Scoala Harvard de Sanatate Publica si Trustul Mentinerii Obiceiurilor Vechi. De atunci aceasta dieta a fost folosita cu succes de catre numerosi nutritionisti, educatori sau consumatori, reusind sa reprezinte pentru milioane de persoane ghidul unei alimentatii sanatoase, modul in care putem sa ne “implementam” in viata de zi cu zi obiceiurile alimentare sanatoase.

 

In anii 1960 in Grecia, Creta si sudul Italiei populatia era ferita de bolile cronice (aveau rata cea mai mica din lume) si traiau o perioada indelungata, asadar cercetatorii au analizat in amanunt traditiile alimentare ale populatiei acestor zone si au stabilit un tipar pe care l-au folosit atunci cand au elaborat Piramida Dietei Mediteraneene. Chiar daca de atunci industria alimentara a suferit numeroase transformari, chiar daca de atunci s-au descoperit numerosi factori care influenteaza ritmul modern al vietii noastre, aceasta Piramida alimentara continua sa ramana un etalon pentru o viata lunga si sanatoasa.

 

In toamna anului 2008 in cadrul Conferintei din Cambridge, conferinta organizata in legatura cu Dieta Mediteraneana, membrii consiliului consultativ stiintific aduc 3 modificari in cadrul Piramidei Dietei Mediteraneene, modificari axate pe cercetarile stiintifice si modul de viata actual.

 

1. Pentru a se sublinia (vizual) beneficiile aduse sanatatii, toate produsele de origine vegetala (de tipul: legume, fructe, cereale, nuci, masline, ulei de masline, seminte) au fost grupate in aceeasi categorie. In acest fel se doreste evidentierea importantei acestor alimente de origine vegetala, alimente care ar trebui sa reprezinte BAZA alimentatiei daca dorim sa traim sanatos.

 

2. Pentru sanatatea mentala si a organelor de reproducere s-a marit consumul de peste si crustacee (de cel putin doua ori pe saptamana), rolul acestora fiind esential pentru adoptarea unui stil de viata sanatos.

 

3. De asemenea s-au adaugat ierburile si condimentele in cadrul acestei Piramide, acestea avand un rol important deoarece contribuie la sanatate si ofera gust mancarurilor (contribuind astfel si la identitatea bucatariei mediteraneene).

 

Pentru a respecta mai usor Dieta Mediteraneana traditionala trebuie sa cunoasteti si sa intelegeti cat mai bine caracteristicile de baza ale acesteia.

 

- Consumati cat mai multe legume, fructe si cereale, acestea sunt surse importante de vitamine, minerale, fibre, antioxidanti si energie (trebuie sa reprezinte alimentatia de baza). Daca nu faceti excese veti reusi sa va controlati cu usurinta greutatea corporala si sa fiti sanatosi. Este ideal sa consumati cereale integrale (cu bob intreg) care sa fie cat mai putin procesate (deoarece in timpul procesului de procesare se pierd substante nutritive importante – fibre, tarate). Legumele trebuie consumate crude sau cat mai putin gatite, acestea ofera importante substante nutritive si o senzatie de satietate indelungata. Fructele trebuie sa fie consumate fie proaspete, fie sub forma de sucuri, acestea sunt bogate in antioxidanti si fibre si sunt o sursa importanta de energie. Trebuie insa sa va gestionati cu atentie consumul de fructe (in special a sucurilor de fructe) deoarece acestea sunt bogate in zaharuri si in cantitati mari pot fi daunatoare organismului.

 

- Este important sa consumati masline si ulei de masline deoarece acestea inlocuiesc cu succes grasimile vegetale si animale (de tipul untului si margarinei). Maslinele trebuie consumate proaspete sau pot fi folosite la gatit, iar uleiul de masline (cel extravirgin) poate fi folosit in salate sau la gatit, acesta reprezentand o sursa importanta de grasimi mononesaturate, antioxidanti, fitonutrienti si macronutrienti.

 

- De 2 sau 3 ori pe saptamana se recomanda consumul de peste si fructe de mare, acestea fiind importante surse de proteine sanatoase si acizi grasi de tip omega-3.

 

- Puteti sa va “condimentati” aceasta dieta consumand seminte si fructe oleaginoase (se recomanda nucile), acestea au un continut ridicat de fibre, iar substantele lipidice din acestea se elibereaza treptat oferind organismului compusi cu o mare putere calorica care se elibereaza in concentratii mici pe o perioada lunga de timp.

 

- O sursa importanta de proteine (de inalta calitate) este constituita de oua, consumul acestora fiind benefic in mod special in cazul persoanelor care nu consuma carne.

 

- Nu trebuie sa excludeti consumul de carne si de produse din carne atunci cand urmati aceasta dieta. Trebuie doar sa consumati cantitati mici, sa incercati sa consumati carne alba, slaba, fara un nivel ridicat de grasimi saturate (in special carne de pasare de curte). Puteti consuma si carne rosie in cantitati reduse, in special cea cu un nivel scazut de grasimi.

 

- In mod regulat, in cantitati moderate si cu un continut scazut de grasimi, puteti consuma si branza si iaurt deoarece acestea sunt importante surse de calciu.

 

- Pentru a reduce adaosul de sare si de grasimi pe care tindem sa il folosim atunci cand gatim anumite preparate culinare putem folosi ierburi si condimente. Acestea ofera un gust deosebit alimentelor (specific bucatariei mediteraneene) si o aroma aparte, fiind si bogate in antioxidanti.

 

- In cantitati reduse puteti consuma si dulciuri, este recomandat sa consumati dulciuri preparate in casa care nu au grasimi hidrogenate (margarina). Popoarele mediteraneene consuma de cateva ori pe saptamana in cantitati reduse inghetata sau serbet, insa de foarte multe ori fructele inlocuiesc cu succes dulciurile.

 

- Consumul de apa este esential pentru sanatatea organismului, aceasta contribuie la hidratarea corespunzatoare si la oferirea nivelului necesar de energie. In functie de nivelul de activitate, de rata metabolica si de diferentele individuale poate fi stabilit aportul de apa necesar fiecarei persoane.

 

- Tot in mod regulat si in cantitati reduse poate fi consumat si vinul rosu care este un puternic antioxidant, in cazul in care nu aveti probleme de sanatate sau restrictii la alcool – in aceasta situatie puteti inlocui vinul cu struguri negri. Femeile pot consuma 1/3 pahar si barbatii 1 sau ½ pahare.

 

- Tinand cont de Piramida alimentara trebuie sa va stabiliti si dimensiunea portiilor, astfel alimentele aflate la baza acesteia se consuma mai des si in cantitati mai mari, in comparatie cu cele din varful piramidei.

 

- Caracteristica de baza a acestei diete va ramane cu siguranta moderatia, mai exact un regim alimentar echilibrat si sanatos, variat in produse alimentare care sunt consumate cu moderatie.

 

- Pentru ca Dieta Mediteraneana nu inseamna doar un regim alimentar ci un stil de viata sanatos, activitatile fizice sunt extrem de importante. Fie ca optati pentru urcatul scarilor, alergat, aerobic sau pur si simplu plimbari intense, orice activitate desfasurata va ajuta sa combateti sedentarismul.

 

- Mesele trebuie sa fie savurate pe indelete, trebuie sa mestecati corect, sa fiti linistiti si (de ce nu) in compania celor dragi.

 

- Este foarte important sa va cunoasteti greutatea optima si sa incercati sa va mentineti in jurul acesteia. Daca cumva ati depasit limitele pe care le-ati stabilit trebuie sa incepeti sa consumati portii mai mici, mai putine calorii si sa faceti mai multe exercitii fizice.

 

- Persoanele care au anumite probleme de sanatate, femeile insarcinate, batranii sau copii trebuie sa adopte aceasta dieta in functie de necesitatile fiecaruia.

 

Daca doriti sa slabiti intre 0.5 si 1 kg pe saptamana, puteti urma 3 etape simple ale Dietei Mediteraneene.

 

Etapa intai sau Eliminarea kilogramelor  citeste mai mult...

Sursa www.dieteonline.ro

 
Clasificare stire: Nutritie
Vezi stiri din categoria: Nutritie
Vezi articole din categoria: Nutritie
 
 
Acest site este detinut, administrat si mentinut de SC Blue Soft SRL, Distribuitor independent al produselor CaliVita® International. Distribuitorul independent mentionat mai inainte este singurul responsabil de continutul acestui site, iar Reteaua CaliVita® International si entitatile sale operatoare nu au nici o responsabilitate cu privire la acest site. Ne luam angajamentul sa va anuntam cand un produs nu mai este pe stoc sau o promotie este retrasa.

Pagina de internet www.farmamed.ro si detinatorul acesteia SC BLUE SOFT SRL nu comercializeaza produse ci doar promoveaza produse ale unor distribuitori autorizati, avand rolul doar de a prelua si retransmite catre acesti distribuitori comenzi on line. Drept urmare, farmamed.ro si SC BLUE SOFT SRL nu se fac raspunzatoare de eventuale deficiente aparute in livrarea comenzilor, continutul coletelor, provenienta sau calitatea produselor, acestea revenind in sarcina exclusiva a distribuitorilor autorizati al produselor respective.